اسکیس مفهومی چیست؟
تسلط بر ذهن و کنترل رابطه بین لایه های یاد شده، تحریک ذهن و افزایش درجه خلاقیت هنرمند از یک طرف و کم کردن فاصله ذهن تا واقعیت، دو مقوله ای است که باید بیشتر بدان پرداخت. با کم کردن فاصله بین ذهن و دست معمار به سبب درک سریع و انتقال یافته ها بر روی کاغذ می تواند بسیار راه گشا باشد. مشکلی که در بیشتر طراحان دیده می شود عدم کنترل ذهن و تجسم به موقع یافته های ذهنی است، به گونه ای که گسستی بین اندیشه معمار و اثر خلق شده دیده می شود و کانسپت اصلی پروژه چیزی متفاوت ازاثر خلق شده است و نمی توان روند مشخصی را برای شکل گیری پروژه مورد نظر قائل شد. معضلی که اکنون در بسیاری از دانشکده های و دنیای حرفه ای معماری با آن روبرو هستیم و شاید نقطه شروعی باشد، در توجیه عدم وجود هویت مشخص و پویا در معماری معاصر ایران.
یکی از مواردی که زیر بنای فکری ایشان را تقویت کرده و به سوی مفاهیم جدیدی هدایت می کند اسکیس هایی هستند که به دور از هر گونه تعقلی، در راستای معرفت حسی و ساختار ذهنی شخص در ارتباط با دنیای بیرون ترسیم می شوند. طراحی سریع، از ایده ای که به ذهنشان خطور می کند بهانه ایست بر بکارت فرم ها و نقش هایی که شکل می گیرند و در مراحل بعدی است که لایه های فکری و تجربی هنرمند، وارد عمل شده و اسکیس ساده را به طرحی معمارانه تبدیل می کنند. ایده های مختلفی که به مرور زمان به ذهن خطور می کنند فضای الهام گونه ای را پدید می آورند و معمار را بر می انگیزند، همچون شاعری که در چالش با هستی در لحظه ای خاص و بسیار کوتاه سعی در ثبت مفاهیمی دارد که در حالت عادی متوجه آنها نبوده است. اتفاقی غیر منتظره که دارای معانی عمیقی بوده و دریچه های جدیدی در ذهن یک معمار باز می گشاید. معمار نیز به مانند مراقبه کننده ای منتظر فرا رسیدن آن لحظه خاص بوده و با تذهیب و ترغیب اندیشه و احساس خویش می تواند به ادراکی والا، دست یابد.
معماری ترکیبی است از علم و هنر.
هیچ طرح معماری به تنهایی از علم معماری و یا هنر خلاقیت طرح نشأت نمی گیرد. شناخت علوم ایستایی، مبانی نظری، علوم فرم، فضا و علم شناخت اقلیم و اصول طراحی معماری همواره یاری دهنده معماری خلاق در ارائه پروژه های مهندسی و فنی می باشد و حتی با وجود پیشرفت روزافزون نرم افزارهای کامپیوتری که در طراحی پرزانته معماری کمک بسیار شایانی برای طراحان می باشد، همواره طراحی دستی خالص ترین شفاف ترین راه رسیدن طرح به ایده های اولیه خود می باشد و به جرأت می توان گفت هیچ ابزاری، سرعت و خصوصیات طراحی های دستی را نمی تواند داشته باشد.
برای شروع یادگیری اسکیس علاوه بر شناخت متدهای نوین طراحی معماری و آشنایی با پروسه طراحی به صورت علمی، مهندسی و تشریح و تحلیل منابع آموزشی به صورت کاربردی در اسکیس معماری، آموزش طراحی دستی از ترسیمات خط را آغاز کرده و به پیچیده ترین ترسیمات پرسپکتیوی ختم می شود و همچنین شناخت انواع متریال برای پرزانته و راندو ضروری می باشد.
شروع دوره فشرده جهت آمادگی کنکور ارشد معماری 1394 دانشگاه آزاد:
" شنبه 29 فروردین "
اسکیس و راندو: 60 ساعت
زبان: 65 ساعت
دروس فن: ( تنظیم شرایط محیطی _ ایستایی ) 18 ساعت
درک معماری: 24 ساعت
درک عمومی منظر: ( پرسپکتیو ) 15 ساعت
تاریخ مبانی نظری: ( معماری اسلامی _ معماری جهان تا قبل معاصر _ معماری معاصر جهان و ایران ) 15 ساعت
197 ساعت + 3 ساعت رفع اشکال
با تخفیفات ویژه: تخفیف دانشجویی، تخفیف ثبت نام همزمانی چند کلاس، تخفیف ثبت نام گروهی و ...
برخی از طراحان از انعطافپذیری طبیعی چوب استفاده کرده و یک صندلی راحتی بلند همانطور که در عکس مشاهده میکنید را طراحی نمودند.