آموزش اسکیس و راندو

آموزش اسکیس و راندو در معماری - پرزانته - اسکیس ارشد معماری - معماری منظر - طراحی شهری - طراحی داخلی - طراحی مبلمان

آموزش اسکیس و راندو

آموزش اسکیس و راندو در معماری - پرزانته - اسکیس ارشد معماری - معماری منظر - طراحی شهری - طراحی داخلی - طراحی مبلمان

چادرهای عشایر ایرانی،منطبق با اصول نوین مهندسی


مدت کوتاهی است که "انجمن سازه های فضاکار ایران" به صورت رسمی آغاز به کار کرده است. به همین منظور، یک سایت خبری گفتگوی کوتاهی را با دکتر نصرالله دیانت، رئیس انجمن سازه های فضاکار ایران، انجام داده است که در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز می گردد:


  

در حال حاضر کاربردهای سازه های فضاکار در ایران بسیار گسترش پیدا کرده است. سالن های ورزشی، فرودگاه ها، پایانه ها، فروشگاه ها موارد مشابه، همگی بناهایی هستند که این نوع سازه در آن کاربرد بسیار زیادی دارد.

نیاکان ما از سازه های فضاکار بسیار استفاده می کرده اند. به علت اینکه در حاشیه کویر، مصالح عمده خشت و آجر بوده است، تمامی ساختمان ها در این مناطق به صورت گنبدی و گهواره ای طراحی شده بودند که اینها خود نوعی از سازه های فضاکار هستند.




از نمونه های سازه های فضاکار در گذشته می توان به گنبد شیخ لطف الله در اصفهان، گنبد جبل علی کرمان که با سنگ و ملات ساخته شده است. گنبد خدابنده و طاق کسری که با خشت ساخته شده است و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. اینها همگی سازه های عظیم و با دهانه های بزرگ بوده اند که بسیار ماهرانه و با تفکر مهندسی اجرا و ساخته شده اند.



نمونه بسیار جالب دیگر در سازه های فضاکار، سازه های پاشامی قدیمی است که در چادرهای عشایر اجرا می شده است. متریال به کار رفته در این نوع سازه ها، موی بز بوده است. این سازه ها در نوع برش، تکیه گاه و همچنین عملیات نصب و اجرا، دقیقا با اصول نوین مهندسی انطباق دارد.



در حال حاضر، کشور ایران از لحاظ علمی از کشورهای پیشرفته دنیا به هیچ عنوان عقب نیست و ما می بایست این دانش را در مرحله اجرای کار به خوبی پیاده کنیم.
انجمن سازه های فضاکار به منظور آموزش و ارتقاء علمی و همچنین کنترل و نگهبانی تولید سازه های فضاکار و هدایت طرح ها و جلوگیری از بروز خطاها و اشکالات در مرحله اجرا و در نتیجه هدایت صنعت، تاسیس شده است. یکی از موارد بسیار مهم در حوزه ی سازه های فضاکار، حضور کشورهای دیگر در ایران و اجرای سازه های فضاکار با هزینه ای پایین تر از نرخ موجود در بازار است و این موضوع باید دقیقا مورد بررسی و کالبدشکافی قرار گیرد. یکی از وظایف انجمن این است که صنعت را طوری هدایت کند که هزینه تمام شده کاهش یابد و کار به مرحله اجرا برسد و در نهایت، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از مزایای کار بهره مند شوند و این اقدام باعث رونق تولید در کشور و اشتغال زایی می شود.



در حال حاضر، انجمن سازه های فضاکار ایران در حال تدوین کتاب سازه های فضاکار در ایران است. در این کتاب، سابقه نیاکان ما در اجرای سازه های فضاکار و همچنین سازه های فضاکار نوین مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.



نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 ساعت 16:29 http://avp37.mihanblog.com/

مهرناز وبتون بیسته خیلی از سایتتون خوشم اومد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.