آموزش اسکیس و راندو

آموزش اسکیس و راندو در معماری - پرزانته - اسکیس ارشد معماری - معماری منظر - طراحی شهری - طراحی داخلی - طراحی مبلمان

آموزش اسکیس و راندو

آموزش اسکیس و راندو در معماری - پرزانته - اسکیس ارشد معماری - معماری منظر - طراحی شهری - طراحی داخلی - طراحی مبلمان

سامانه هشداردهی زلزله و سونامی ژاپن چطور عمل می‌کند؟


یک پزشک- بامداد دیروز، زلزله‌ای ژاپن را به لرزه درآورد که در سیصد سال اخیر در این کشور از حیث شدت (۸٫۹ ریشتر) سابقه نداشت. صدها نفر تا به حال کشته و زخمی شده‌اند.
اما به راستی اگر این زلزله در جایی به غیر از ژاپن رخ می‌داد، چقدر تلفات می‌داد؟ بی‌شک مقاوم‌سازی سازه‌ها و آمادگی‌ معمول ژاپنی‌ها در کاهش تلفات مؤثر بوده است. اما در این میان سامانه هشداردهی زلزله و سامانه هشداردهی سونامی (آبلرزه) واقع در اقیانوس‌ها در کاهش کشته‌‌ها و زخمی‌ها مؤثر بوده است.


  
سامانه هشداردهی زلزله، که پیش از این سابقه نداشت فعال شود، زمانی که نخستین امواج شوک تشخیص داده شدند، به فاصله کوتاهی مردم را از طریق تلویزیون و گوشی‌های موبایل مطلع کرد تا برای حوادث آتی آماده باشند. همچنین باز هم به صورت خودکار کار بسیاری از صنایع و مراکز تولید انرژی و سرویس‌های حمل و نقل، متوقف شدند.

زنجیره‌ای از حسگرهای شناور روی اقیانوس آرام، سونامی ناشی از زلزله را حس کردند و به ژاپنی‌ها هشدار لازم را دادند.



در تصویر بالا، نمایی از سامانه هشدار زلزله را می‌توانید ببینید.



در این تصویر هم شدت زلزله در مناطق مختلف ژاپن نمودار است. توجه داشته باشید که ژاپن از مقیاس جداگانه‌ای برای سنجش بزرگی زلزله استفاده می‌کند.



در تصویر بالا می‌توانید ببیند که سامانه هشدار سونامی چطور کار می‌کند



در اینجا هم مناطق نصب ابزارهای شناور هشدار سونامی مشخص است.



در تصویر بالا هم مدل پیشبینی امواج ورودی سونامی مشاهده می‌شود. سامانه پیشبینی کرده است که سونامی ورودی به سواحل مختلف، چقدر شدت و ارتفاع خواهد داشت. بیشترین ارتفاع سونامی همان طور که در شکل پیداست ۲٫۴ متر است!



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.