ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
گفته شده کبوترخانه های منحصر به فرد اصفهان، به دلیل مصالح به کار رفته در آنها و ساختار مدور و دیوارهای پر از حفره، به عنوان نخستین ساختمان های ضد زلزله جهان شناخته می شوند.
در بناهای مسکونی و سنتی اصفهان، در روزگار صفویه، معمولاکبوترخانه های متعددی ساخته می شد تا به قول یکی از مستشرقانی که در زمان شاه سلطان حسین از اصفهان دیدن کرده، به صاحب خانه «آبرو» دهد.
اینها گفته شد تا بهانه ای باشد برای اشاره به این نکته که بزرگترین کبوتر خانه جهان در حال تخریب کامل است:
از میان کوچه هایی که با پلاستیک گلخانه یی پوشیده شده تا پای بزرگ ترین
برج های کبوترخانه جهان، راهی نیست. درست بعد از کیلومتر 7 مسیر اتوبانی
اصفهان به شهرکرد، در روستایی از توابع بخش پیربکران شهرستان فلاورجان، برج
هایی قرار گرفته اند که بیش از 400 سال قدمت دارند.
این برج ها به
اندازه یی معروفند که روستای مجاور آنها را به نام «چهار برج» می شناسند.
برج اصلی (مادر) در میان زمین های کشاورزی ساخته شده. در زمینی به مساحت
250 متر مربع و ارتفاع بیش از 20 متر، آن هم در سه طبقه. حفره یی، در قسمت
شمالی این برج، رو به صخره های سیاه شاهکوه، ساخته اند تا بشود از آن وارد
برج اصلی شد.
درون برج، محوطه یی خالی است. با پنج ستون بسیار عظیم
کاهگلی و تمام دیوارها از کف تا سقف، از حجره های کوچک 20 در 30 سانتی
متری پوشیده شده، حجره هایی برای زندگی کبوتران. در مرکز طبقه همکف این
برج، نور آفتاب از چند حفره کوچک سقف، به درون می تابد و به کنگره های
فراوان و حجره های بی شمار فضای داخلی برج، جلوه یی افسانه یی می دهد.
انگار
در قلب سازه یی از سرزمین مریخی ها وارد شده ایم، سازه یی از خشت خام. راه
پله یی تند و تیز، راه به طبقه دوم برج دارد. طبقه یی با همان ستون ها،
همان حجره ها و همان دیوارهای عظیمی که طبقه اول را با ارتفاعی بیش از 8
متر از سایر طبقات، جدا کرده است. در طبقه دوم، روشنایی بیشتر است و حجره
ها کمتر، زیرا بخشی از دیواره سمت شمال غرب، به خاطر مرمت با آجر قزاقی،
خالی از حجره های کبوتر شده، ولی راه پله یی که به طبقه سوم می رود، آنچنان
شیب تند و خاک لغزنده یی دارد که پیداست سال ها دست مرمت به آن نرسیده.
طبقه
سوم، از دو طبقه پایین تر، روشن تر است و آفتاب و نسیم از حفره دیوارها،
به درون می آیند. حالامی توان از این بالا، 100 هزار حجره کبوتر را دید که
در بزرگ ترین مجموعه کبوترخانه یی جهان، با خاک رس و خشت خام، ساخته شده
اند. از این طبقه است که می توان به بام برج درآمد. بالای بام، در سه سو
دور نمای مزارع و گلخانه های کشت صیفی، دیده می شود و در سمت شمال نیز جاده
اصلی روستاهای منطقه کشیده شده که از کوهپایه سیاه کوه می گذرد.
ولی
پنجاه قدم آن سوتر، نیمه ویران شده برج کبوترخانه کوچک تری، چشم انداز را
مانند تفی بر صورت تازه تراشیده یی، می خراشد. این برج، بر اثر باران سیل
آسا، از میان به دو نیم شد و فرو ریخت. نیمه فرو ریخته، پایین برج، هنوز
رها شده و نیمه ایستاده، به اندازه یی لرزان است که به گفته حاج جعفر
اسحاقی، کشاورزی که در زمین های اطراف، صیفی می کارد، هنوز هیچ کس جرات نمی
کند از پای آن رد شود یا موتوسیکلتش را آنجا در سایه بگذارد.
داریم با دستان خودمان هویت و فرهنگ و پیشینه تاریخی خودمان را از بین می بریم.
کشورهای
ع. ر. ب .ی کماکان به دلیل نداشتن فرهنگ و تمدن،منتظر بهانه ای هستند تا
آثار سرزمین پارس را به تاراج برده و مانند بادگیر آنها را به سرزمین خود
نسبت دهند.مطمئن باشید تا چند وقتی دیگر کبوتر خانه ها هم به دلیل سهل
انگاری مردم و مسئولین توسط یک کشور دیگر ثبت خواهند شد.
در سفری خاطره انگیز که به خوانسار رفته بودم نمونه هایی از کبوتر خانه دیدم که شکل هندسیه چهار گوش و غالبا مستطیل بودند ، که در نوع خود بسیار جالب بود